Friday, September 3, 2010

المنتديات الاجنبيه

بسم الله الرحمن الرحيم


كنت اندهش حينما ظهرت المنتديات الاجنبيه وقلدتها العربيه بعد ذلك. كان اندهاشي انك تجد برامج للتحميل المباشر غاليه جدا في الثمن,وايضا كتب نادره جدا وغاليه ايضا في الثمن.

وسألت نفسي,لم يقوم الاجانب بهذا؟. فبالعقليه العاديه ولن اقول الانانيه,اقد اشتريت برنامجا كلفني الاف الدولارات,فلم اعطيه للعالم اجمع دون مقابل. نحن كمسلمين,عندنا مبدأ التعاون والمساعده وحب لاخيك ما تحب لنفسك,ولن يؤمن احدكم حتي يحب لاخيه ما يحب لنفسه. انما هم,لم يقومون بذلك؟




وجدت الاجابه-التي ربما يكون معروفه للجميع باستثنائي-وانا اتصفح بعض المنتديات العربيه بغرض تحميل النسخه الحديثه من برنامج الSolidWorks,وجدت الاجابه في توقيع الشخص الذي وضع البرنامج علي المنتدي والذي يقول:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (لا يؤمن أحدكم حتى يحب لاخية ما يحب لنفسة)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

معاً نحو مستقبل أفضل للمستخدم العربي
لذا,تقدم الغرب.لانهم ينشروا العلم ويتشاركوا فيه,فتعم الفائده علي الجميع.اما نحن عندما نقتني معلومه,نخفيها,ولا نريد ان ننشرها,خوفا ان يستخدمها غيري ويستفاد بها احسن مني. ولذا:

مادام الهدف مصلحه فرديه,لن تنهض الامه.
ومادمنا نكتم العلم,لن نتقدم خطوه,ويختفي العلم ولن نتقدم خطوه.
وليست العبره بكثره البرامج والكتب في المواقع والمنتديات,انما العبره بانتشار تلك الاشياء وان تعم الفائده علي اكبر قدر من الناس.


وربنا يهدينا جميعا-وانا اولكم- وينورلنا طريقنا,ويستعملنا ولا يستبدلنا.


والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

3 comments:

  1. السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

    احب ابدء كلامى بقول رسولنا الكريم (من كان معه فضل ظهر فلْيعُدْ به على من لا ظهر له، ومن كان له فضل من زاد فلْيعُدْ به على من لا زاد له) هنا رسولنا بيحثنا على التعاون كلنا مع بعض والجميل جدا هنا ان الرسول ماحددش وقال الكلام دة بين المسلمين بس .لا ده بين المسلمين وغير المسلمين كلنا بنساعد بعض . ولو دققنا النظر هنلاقى ان احنا منقدرش نعيش من غير تعاون مع بعض سواء فى البيت او الشارع او المدرسة او الشغل فكل مكان احنا محتاجين لبعض .

    بس انا مختلف معاك فى فى حتة ان الاجانب بيتبادلو ا الحاجات النافعة بينهم وبين بعضهم لمجرد الفائده . انا هوضحلك كلامى بالمثال اللى انت قولتة عن البرامج االالكترونية . البرنامج ده عشان يتعمل بيكلف الشركة المصنعة كتير( المبرامجين و المسوقين و..........) فاكيد هيا عاملة احتياطاتها انه مش اى حد يقدر يحصل علية لكن البرامج اللى احنا بنزلها من منتديات او مواقع هيا الشركة ذات نفسها اللى منزالها بدليل انك بتدخل على موقع الشركة ذات نفسها وبتلاقى نسخة مجانية و نسخة للبيع . النسخة المجانية اللى معانا مش بتكون كاملة يعنى مفهاش جميع امكانيات النسخة اللى بتتباع او بتكون لمجرد فترة معينة للتجريب . هو منزلها مجرد عينات دعاية للنسخة الاصلية اللى بتتباع . عشان انا مثلا انزل النسخة المجانية واتعلم ازاى اشتغل بيها الاقيها سهلة وبسيطة بس مش بتغطى احتياجاتى عشان مش نسخة كاملة فاروح شارى النسخة الاصلية :-) ده من وجهة نظرى والله اعلم .

    شكرا على الموضوع الجميل
    The student

    ReplyDelete
  2. سلام عليكم ورحمه الله,الف شكر علي الحديث الجميل اللي يعتبر اجمل ما في الموضوع اني طلعت بالحديث الله,جزاك الله خيرا.

    اتمني اكون انا اللي فاهمك بقي,انا فاهم انك بتتكلم عن برامج صغيره او برامج المواقع الرسميه بتاعتها بتنزلها النسخه الtrial ومش بتديك كل خصائصها زي ما قلت.

    انما انا اقصد برامج شديده زي ال:
    Solidworks-AutoCAD-Photoshop-Matlab-3dMax-Ansys-Fluent

    وغيرها وغيرها من البرامج اللي لما بتشتريها,احيانا بيبعهالك بعدد الاجهزه اللي هتستخدمه وتتجدد كل سنه. دي معتقدش انها بتنطبق عليها الشروط دي,فايه اللي يخلي واحد او مؤسسه يدفع كتير في البرامج دي,ويرجع ينشرها,ان كنت فاهم كده من الاول وردك هو تعليقك اللي فاتت,فزي الفل كده. ان كان تعليقي ده وضحلك حاجه تاني,اتمني ترد عليا فيها.

    والف شكر,والسلام ختام

    ReplyDelete
  3. السلام عليكم ورحمة الله بركاتة
    سورى يابشمهندس انا اللى كنت فاهم الموضوع √√بطريقة تانية .شكرا انك خلتنى افهمة بطريقة√

    The student

    ReplyDelete