Friday, January 16, 2009

عصر العلم........الفصل الثاني(المحاضرات)

بسم الله الرحمن الرحيم

بعد ما خلصنا الجزء الاول من كتاب الدكتور زويل(عصر العلم) واللي بيتناول فيه سيرته الذاتيه,احنا دلوقت بصدد فعل نفس الشيء في الجزء الثاني من كتابه والخاص بالمحاضرات اللي القاها في اماكن عده ومواضيع مختلفه..........ودلوقت نبدأ ان شاء الله.



1- مستقبل عالمنا


"ان الشعارات الجوفاء او انتظار الدول المتقدمه لكي تحل المشاكل لو حتي لوم شعوب العالم بتكريس نظريه المؤامره لن يمد بالوسائل او سبل التطوير. نعم للسياسه الدوليه دور ولكن اراده الشعب اقوي من اي قوه بشرط ان تكون هذه القوي متماسكه ولا تمزقها السياسات الداخليه وضعف العقيده في النظام الوطني"


- كلام حقيقي, الدوله ليها دووووووور, انما فين باقي المجهود والادوار...الباقي ده بيعتمد علينا احنا,علي الشعب...ازاي نوقف النهضه بتاعتنا عشان نقطه واحده مفقوده ونسيب كل النقاط اللي في صالحنا...احنا لما نحب نعمل نهضه هنعملها من غير ما نحتاج ان حد يمدلنا ايده بالمساعده او الشفقه او بالواجب المفروض عليه حتي......بس احنا نتحرك.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" يجب علي الدول المتقدمه ان تعترف باهميه التبادل التاريخي, اي المبادله بالمثل عبر الزمن....فالحضاره الاسلاميه اعطت نموذجا للتعامل الجيد مع اوروبا اثناء عصور الظلام,كما ساهمت الحضارتان الاسلاميه والعربيه بشكل اساسي في نهضه اوروبا"


- الكلمه دي عجباني اوي,التبادل التاريخي,وبمعني اكبر,تبادل المعروف او رد الجميل. انا عملت فيه جميل من زمان,المفروض انك تردهولي.
ولو نظرنا للموضوع بشكل مثالي اكبر,نلاقي ان التبادل او الامداد للاضعف في بعض الاحيان بيكون مهم للطرفين. مهم للطرف الضعيف عشان يكبر وينمو ويقدر يتقدم. ومهم للطرف القوي لان الطرف القوي محتاج لعقول جديده بثقافات جديده ياخد منها ابداعات وحاجات هو محتاجها عشان يكمل تقدمه,ومش هيقدر ياخد ده من ناس فيه فجوه كبيره اوي بينه وبينهم,هيبقوا دون جدوي بالنسباله. المصلحه بين الاتنين مشتركه والتعاون بيفرض نفسه بين القوي والضعيف اللي عايز يبقي قوي.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"نحن متحضرون عندما نصل الي حاله متقدمه من القدره علي الاتصال واحترام العادات المختلفه الاخري الثقافيه والدينيه. جماعيا نحن نتحدث عن العولمه كوسيله يعم بها الرخاء في العالم,والعولمه لا يمكن ان تكون بمفهومها العملي في حاله تصادم او صراع حضارات.
تاريخيا,هناك العديد من الامثله من الحضارات تعايشت مع بعضها البعض بدون صدامات..................................وبالتالي عرف الناس انفسهم بمصطلحات مثل عرق,دين,لغه,تاريخ,قيم وعادات."


- اهم شيء في تحقيق النهضه,تحقيق وحده الهدف بين الناس.لازم الكل يحس ان النهضه دي بتاعته ويحبها وانها في مصلحته بحيث ان كل الفروق الظاهريه بين الناس تذوب في خدمه المصلحه العليا وهي تحقيق النهضه,وبدل ما تكون الاختلافات دي عقبه,تبقي شيء ايجابي نستفاد منه في تعدد الاذواق والافكار والاقتراحات اللي تقدر تشمل كل الناس...لان موسسين النهضه من الاول بيمثلوا كل الناس.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" من وضعي الشخصي,لم تكن الانجليزيه لغتي حين وصلت للولايات المتحده الامريكيه,ولم اتعلم القواعد البروتستانتيه,لكنني اندمجت في الثقافه الامريكيه بينما حافظت علي تقافتي الاصليه واعتقد انه عندما التقت ثقافتي الشرقيه مع الغربيه لم يحدث تصادم بينهما,ومن منظور اكبر فقوه امريكا جائت من فكره (الوعاء المنصهر) الثقافي,فالبلد غني وسيظل غنيا بالاعراق المختلفه والثقافات المتنوعه لمواطنيه"


- مثال حي للاستفاده من تنوع الثقافات"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"نحن نحتاج الي حوار,وليس الي صراعات وصدامات"


- اذا افترضت دايما ان اللي ادامي مش عارف واني محتاج اتكلم معاه في الاول عشان افهمه وان تصرفاته الغلط دي جت نتيجه جهله,هتجنب اكبر قدر من الصراعات والصدامات.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"اننا بحاجه الي منظور جديد قادر علي استيعاب الابعاد السياسيه والاقتصاديه والدينيه والثقافيه في العالم كي نصوغ مستقبلنا في عصر العولمه. السيده كالبانا شاولا-هنديه المولد-التي لقيت حتفها في كارثه مكوك الفضاء(كولومبيا) قالت: عندما تكون في الفضاء وتنظر الي النجوم والمجرات تشعر انك لست فقط جزء من الارض ولكن جزء من النظام الشمسي. لقد رأت العالم من السماء ولديها منظور شمولي كوني.
رجل السياسه الحكيم عليه ان يري عالمنا من منظور كوني يوحد البشريه وحينئذ ربما تصبح الحروب حربا علي الفقر العالمي والامراض واليأس من اجل اضاءه مستقبل عالمنا"


- عمق التفكير وشموليه النظره اهم حاجه في التخطيط.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



2- البحث عن المعرفه



" غير ان اهم ما يميز الانسان عن الحيوان هو عدد خلايا المخ والقدره الذهنيه,وهذه المقدره ليست مرتبطه بحجم الجمجمه,وقد وجد الباحثون ان مخ اينشتين كان صغيرا"


- وفي الموضوع ده احب اقول انه علي حسب اعتقادي ان لو كان في فرق بين انسان وانسان من ناحيه المخ,الفرق ده هيكون موجود في نسبه قليله من البشر وهيا اللي بتميز العباقره.انما الغالبيه العظمي مخهم زي بعض,وفرق القدرات اللي بينهم يرجع الي البرمجه اللغويه العصبيه او بمعني اصح( التربيه منذ الصغر).
الطفل منذ ولادته والديه كل يوم بيبعتوله الاف الرسائل اللغويه العصبيه اللي بيرمج مخه بيها. لو اتربي صح وبطريقه علميه واعيه,يعني اتبرمج صح,هيطلع عبقري.انما لو من الاول اتبرمج غلط وقعدنا نقوله انت غبي انت مش بتفهم وخلافه,هيطلع فاشل.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"هناك وسيله واحده مؤكده وثابته لدعم ومساعده تطوير العلوم وهي اختيار الموهوبين من الرجال والنساء ودعمهم بقوه,وتركهم يديرون انفسهم بأنفسهم دون وصايه خارجيه"


- زي ما ذكرت قبل كده,انا ادري واحد بقدراتي ومواهبي وكيفيه توظيفها. متجبرنيش علي حاجه تخليني مش عارف اوظف قدراتي فيها,وتقتل قدراتي اللي فيا وابقي في الاخر فاشل لاني مفعلتش قدراتي في المكان اللي يحتاجها.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"العلم والتكنولوجيا والمجتمع.....المثلث اللازم لتحقيق نهضه علميه ومن ثم اقتصاديه وسياسيه وثقافيه"

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"ليس صحيح ان الوضع العلمي لمصر والعالم العربي وضع مقبول,ذلك ان العالم العربي قد بات في ادني درجات السلم الدولي للعلم,ولا تقارن اسهاماته بأي اسهام لمنطقه اخري فاعله في العالم ونسب الاميه من اعلي النسب في العالم.

واذا كان هذا علي صعيد القراءه والكتابه وحدها,فأن النسبه الباقيه من غير الاميين لا تشكل قاعده لمجتمع علمي فعال ولا يوجد الا اولئك الافراد المتميزون ونوابغ العلماء والمثقفين وهم عدد قليل من الباحثين والدراسين والخبراء واساتذه الجامعات والمخترعين...وجميعهم افراد متفاوتوا الموهبه لا يعملون ضمن نظام متكامل. واما اسهام هذه القله المتميزه فأنه هو الاخر محدود اذا ما قورن بالوضع العالمي للعلم.

انه لمن المدهش ان ينسب البعض اسباب ذلك التخلف الشديد الي نقص الموارد في العالم العربي,والاكثر اثاره للدهشه ان المرء يسمع ذلك في مصر,كما يسمعه في دول الخليج بالغه الثراء. ولا يستطيع المراقب ان يفهم كيف يري ذلك الثراء في الحياه اليوميه للناس ثم يجد ذلك الحديث الناتج عن نقص الموارد.

والموكد ان العالم العربي يصنف من بين مناطق العالم الثريه او الغير فقيره,كما ان هناك دولا تفتقد الموارد الي حد كبير وبعضها يفتقدها تماما ولكنها انجزت وتجاوزت ولعل المثال الصيني والكوري والماليزي هو الاكثر حضورا.

ثمه اسطوره اخري ان التقدم العلمي يحتاج الي قرون,وهي اسطوره لا تحتاج الي جهد كبير للمناقشه,فالكثير من دول العالم المتقدم قدد حققت انطلاقتها في غضون سنوات او عقود........فالتجربه الماليزيه هي نتيجه حوالي عشر سنوات لا عقود طوال,كما ان التجربه الصينيه لا يزيد عمر تألقها وامتيازها عن عشرين عاما. وايضا عندما ننظر الي تجربه ايرلندا الحاليه نجد نهضه وتقدما,ففي حوالي عشر سنوات اصبحت ايرلندا وعدد افرادها 4 ملايين من اكبر بلاد العالم تصديرا للتكنولوجيا الحديثه....وقد حددث هذا برؤيه واضحه نتيجه تعليم متميز ومشاركه فعاله مع الاتحاد الاوروبي.
نستخلص من كل هذه الامثله ان المدي الزمني اللازم لتحقيق نهضه حقيقيه يرتبط بالاراده القويه والرؤيه والعمل الجاد في مناخ يدعم الابتكار وحريه الابداع"




-التعاون والتنظيم اهم شيء في التقدم العلمي. وجود عبقريات ولكن تعمل منفرده لا يساعد ذلك علي قيام نهضه,المهم هو التنظيم.
-امريكا اخدت من بيل جيتس نص شركته لانها حست انه بيهدد اقتصادها وممكن يبقي محتكر......وطبعا الفلوس اللي بتاخدها الدوله من ميكروسوفت دي بتروح علي الابحاث..........ده مثال لدور الدوله في تحقيق النهضه.
-احنا مش محتاجين قرون عشان نعمل النهضه,احنا محتاجين عزيمه ومحتاجين اننا نحس اننا فعلا عايزين يبقي عندنا نهضه,وادينا شايفين دول عملتها في 10 سنين. ماليزيا اللي فيها تعدد اديان واجناس ومذاهب بشكل رهيب,قدرت تحقق النهضه في 10 سنين وده مش بفضل السياسه بس,انما لان الشعب حب يكون متقدم وعنده نهضه. وطول ما البني ادم حاسس ان لقمه عيشه في ايد غيره مش في ايده,طول ما عمره هيحس انه ملك نفسه ويقدر يصنع قراره بنفسه فبالتالي هيبقي تابع........لما نبقي احرار,ساعتها هيبقي في استطاعتنا اننا ناخد قرار وبالتالي نقدر نقول اننا عايزين نهضه ونعملها. وعشان نبقي احرار,لازم نخلي لقمه عيشنا هيا اللي تجري ورانا لانها محتاجلنا لانها عارفه ان مستفادتش بيا,هلاقي غيرها بسهوله,انما طول ما انا اللي بجري وراها,نفسي هيتقطع وممكن موصلهاش برده.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"يتحدث البعض عن عدم رغبه الولايات المتحده واوروبا في تطوير العالم العربي,وان الغرب لا يريد لمصر ولا للعرب النهوض وانه يتأمر طوال الوقت من اجل ذلك. والواقع ان هذه الرؤيه التأمريه هي رؤيه محدوده وقاصره ومثل هذا القول يؤدي الي راحه اليأس. فأن كانت الولايات المتحده واوروبا واقفه ضد تطور بلدان غير متقدمه مثل البلدان العربيه,فأن ذلك يعني ان اي محاولات للاصلاح والنهوض محكوم عليها بالفشل. في رايي الدول تتعامل مع بعضها تحت مصالح مشتركه ولا يمكن لدوله ان تمنع اخري من التقدم في وجود الاراده القويه والعزم علي التطوير والتقدم والدليل موجود في الصين واليابان وغيرهم."

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


3- مستقبل العلم في العالم العربي


" عندما سأل احد اعضاء مجلس الشيوخ الامريكي احد الفيزيائيين المشاركين في مشروع القنبله الذريه عما اذا كان المشروع يساهم في امن الولايات المتحده,اجابه بالبراءه المتوقعه من عالم كبير,كلا ياسيدي,ان المشروع الذي اطالبكم بدعمه لا يساعد مباشره في الدفاع عن امريكا ولكنه يجعلها بلدا يستحق ان ندافع عنه"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"يجب اصلاح التعليم في كافه مستوياته في العالم العربي لتحويله من عمليه تلقين للمعلومات الي عمليه تعلم التلميذ كيفيه تشغيل عقله بصوره ناقده وتوفر له خبره عمليه مباشره"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


4- مستقبل العلم في مصر


"ومن شأن الثوره العلميه ان تغير ثابتا في العلم باتجاه الصواب,او ان تضيف انجازا بينا الي الصحيح منه او ان تحدث فتحا جديدا في مجال من العلم لم يكن هناك سابق عهد به. واجمالا هناك نوعان من الثورات: الاول تمثل فكره جديده تشرح ظواهر سابقه,والثاني تمثله الاجهزه الجديده التي تكشف ظواهر لم يرها العالم من قبل"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"ولن يصبح هناك مكان في القرن الجديد للمتقاعسين او الناقلين,وسيكون البقاء اللائق للاقدر وقد ينال البقاء عددا من غير العاملين ولا المقتدرين ولكنه بقاء كالرحيل ووجود كالعدم"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"فالعلم ليس وهبا او عطاء بقدر ما هو كسب واجتهاد,وما كان يمكن لصفوه العلماء الذين غيروا شكل الحياه علي وجه الارض ان يفعلوا ما فعلوا لولا اعتكافهم المتواصل في رحاب العقل يلتمسون الصواب ويأملون الحقيقه,وما كان لجهدهم العظيم وعطائهم الوفير ان يكون له هذا الاثر لولا تهيؤ البيئه الاجتماعيه لاستقبال العلم الذي اتوه"

-كل العلماء تعبوا,عاشوا الفقر,شافوا صعاب..............كلمه عالم دي مش كلمه سهله.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" وبالنسبه لعلماء مصر في الخارج فلابد من توضيح نقطه مهمه...فليس كل الذين حصلوا علي درجات علميه من الخارج هم بالضروره علماء,وعليه فلابد من التمييز بين باحثين قادرين وعلماء لديهم قدره وتصور ولهم سمعه عالميه راسخه"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"امريكا اعطتني الفرصه,وفي امريكا الفرصه مضمونه للمجتهد,كما ان امريكا اعطت لي التقدير"

- شيئان مهمان للنجاح: الفرصه والتقدير...........وابراهيم الفقي ذكر مره انه لما بقي مدير فندق ومحدش قاله كلمه تهنيه,بعت لنفسه بوكيه ورد وبيقول فيه: انت تعبت وتستاهل البوكيه ده,توقيع,ابراهيم الفقي.
لذلك التقدير او بصوره عامه السعاده النفسيه ضروريه جدا للنجاح.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


5- حوار مع المستقبل.....سياسات وشخصيات



"التعليم الجيد يؤدي الي علم جيد,والعلم الجيد يؤدي الي تكنولوجيا جيده,فلا تكنولوجيا بلا علم,ولا علم بلا تعليم"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"التعليم(الذي يقود الي علم وتكنولوجيا) ثم الاعلام الذي يضبط المسافه بين العقل والروح.....هما الاساس في الشرط الثقافي للنهضه"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"ثم ان القوه العظمي لا يمكن مواجهه نفوذها وطموحها بالخطاب العدائي,فالمزيد من الكلام ضد الولايات المتحده لا يعني المزيد من الخسائر لها,بل انني اكاد اقول انها لا تعطي اهتماما كبيرا لحاله العداء الشفهي هذه,فالقوه لا تفهم الا القوه,ثم انها لا تضع حسابا الا للذين يملكون ازاءها تحقيق مصالح او الحاق ضرر"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"لقد اهتز الشعب الامريكي من جراء احداث 11 سبتمبر التي اطاحت باحساسه بالامان,ومن اجل ذلك اعطي الناخب الامريكي صوته مره ثانيه للرئيس بوش تاكيدا لاستمرار احساسه بالقلق ورغبته في الشعور بالامن لو كان علي حساب امن اخرين"

-ان ابتدت مشكله,فان الفرد يعطي حق السلطه لصاحب المشكله ظنا منه انه هو القادر علي انهاءها وخوفا من ان يزيد اي شخص اخر غيره من ابعاد المشكله
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" لقد كان اليابانيون يعاملون بدرجه كبيره من الاهمال وعدم التقدير في الولايات المتحده, وكان ان ابتلع اليابانيون مراره الهزيمه,ولم يتحدثوا كثيرا ولم يحاربوا امريكا بالكلام,كما لم تكن مهمه الصحافه اليابانيه نقد الولايات المتحده ليل نهار.....بل كان الرد هو التجربه اليابانيه في التنميه والتي وصلت الي درجه المعجزه,وغزا اليابانيون الولايات المتحده بالسلع والمنتجات,وبعد ان كانت اليابان خاليه من جوائز نوبل علي سبيل المثال حصدت في هذه الفتره علي اكثر من 10 جوائز. بل ان الاقتصاد الياباني قد حمل معه ثقافته في الولايات المتحده فانتشرت المطاعم اليابانيه,واصبح اليابانيون يحظون باحترام العالم اجمع......وهكذا قدمت اليابان والصين نموذجا رائعا لكيفيه التعامل مع القوي العظمي,لا بالاستغراق في نقد الولايات المتحده والدخول في حرب كلاميه معها,بل بتقديم تجربه ناجحه في النمو والتقدم اعادت الاعتبار الي مكانتهما"


- اللهم اني اعوذ بك من قول بلا عمل ومن سر يخالف العلن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"وحين سألت مهاتير محمد عن السر قال: ان تجعل الشعب كله يفكر في المستقبل,وحين وجهت السؤال نفسه الي السيده روبنسون رئيسه ايرلندا السابقه قالت انه شيء واحد....التعليم"


- عشان تخلي الشعب كله يفكر في المستقبل,لازم تعرف تخلي الشعب كله يحلم معاك ويفكر زيك,واسهل وسيله لتوصيل الرسائل للشعب هو الاعلام.........وزي ما قلت ان للدوله دور وان كان ليها الدور الاكبر في مسأله الاعلام دي,الا ان الافراد دلوقت والانترنت اتاح للي عايزين يعملوا نهضه من التحرك والدعوه للنهضه سواء بامقالات او الفيديوهات او رسائل التذكير...............لازم نبدأ بالافراد لانهم اساس المجتمع,ولما الافراد تتحرك,هتلاقي المجتمع كله اتحرك......ولازم التركيز يبقي منصب علي الموهوبين والمثقفين وذوي الفكر والقاده عشان يقدروا يضعوا بصماتهم ولمساتهم وخبراتهم في رسم معالم النهضه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"وما اعتقده ان الامر ينبغي ان يأخد شكل القفزه الواحده,لابد من نقله كبري,ذلك ان البطء في الحركه يدع الفرصه لعوامل الاحتكاك والايقاف لتعمل بقوه,وحينئذ يزداد البطء,وهو ما يعني التراجع والفشل في ظل الحركه السريعه لعالم اليوم"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"الاعتقاد الخطأ بأن المعلومات هي المعرفه..................ولكن هذه كلها,المكتبات والانترنت والارشيف الورقي والالكتروني مجرد معلومات متاحه,لكنها لا تعني خلق معرفه جديده,وحتي نتمكن من خلق هذه المعرفه الجديده فاننا نحتاج الي عقليات مدربه,يمكنها ان تستخلص وتضيف وتنتج معرفه جديده ومفيده.
اني استقبل يوميا مئات الرسائل الالكترونيه,كما انني اتلقي مئات النشرات العلميه وعددا وفيرا من الكتب والابحاث,لكن ما يشغلني هو كيفيه الافاده من هذا الكم ونقله الي كيف,كيف اساعد في تحويل المعلومه الي معرفه"


- لذلك عشان يبقي في استفاده من العلم اللي حوالينا انا شايف ان ده بينقسم الي 3 خطوات اساسيه:
1- معرفه المعلومات المتاحه: بمعني ابقي عارف انا عندي ايه,ايه المعلومات المتوفره عندي وفي مجالات ايه.
2- القراءه الفاصحه: اننا نقرا المعلومات دي لاستخلاص الهام والمفيد والمناسب لمجال الدراسه وليس قراءه للمعرفه وحسب.
3- التفعيل: اننا نفعل المعلومات دي ونشغلها في التطبيق عشان نبقي وصلنا لنهايه السلم ونشوف النتيجه.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"اعود فأقول ان النهضه في العالم العربي لا يمكنها ان تبدأ من كل شيء وفي كل شيء,بل تبدأ من اشياء محدوده شريطه الانجاز والتميز فيها. فالتخصص هو اساس التميز في العلم."


- التخصص فعلا اساس التميز,ونلاقي ان كل الدول العالم المتقدم الان لما بدأت مبدأتش في كل حاجه,انما اخدت من حاجه وحده بس هيا السلمه اللي بدأت بيها مشوار القمه. الهند والتكنولوجيا,الصين والصناعات الصغيره.........وبعد ما تتقدم وتحقق سمعه كويسه واقتصاد معقول,تبدأ تضرب في ميادين الحياه الاخري............انما عشان نستخدم طاقاتنا المحدوده حاليا ونوزعها علي مجالات محتاجه طاقات كبيره جدا,هنلاقي ان نصيب كل مجال من طاقتنا اضعف ما يكون وبالتالي هنلاقي اننا مقدرناش نتحرك خطوه في اي مجال.انما لما نوحد طاقتنا في اتجاه واحد ونشتغل في مجال نقدر نتفاعل معاه,هننجح فيه ونكتسب طاقه اكبر تأهلنا لخوض مجالات اكبر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"والمرأه الماليزيه في ماليزيا ليست عبئا علي الحياه العامه,كما انها لا تستغرق في اظهار تدينها والاعلان عن التزامها الاخلاقي,بل انها جزء من النسيج الاجتماعي مثل الرجل تماما,وتمارس حياتها مثل المرأه الغربيه ولا يفرق بين المرأه الماليزيه وبين نظيرتها في الغرب الا ارتداء الحجاب واطلاله الثقافه الاسلاميه.............ويتعايش المسلمون في ماليزيا مع البوذيين والهندوس في درجه عاليه من التسامح,وهم في هذا التسامح لا ينطلقون من موقف اخلاقي فقط,بل هم يدركون تماما ان عدم التسامح سوف يؤدي الي هزيمه المجتمع"


-كلام بيشرح نفسه اوي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" وقال لي مهاتير محمد: كان لابد من خلق حركه في هذا البلد,وقد استلزم ذلك تغيير عقليه المواطن الماليزي,وقد فعلت ذلك من خلال امرين....الاول: تغيير نظام التعليم حتي يعادل التعليم المتقدم في العالم ويتفاعل مع الثورات العلميه المعاصره.

الثاني: تصحيح الوضع الاجتماعي والاقتصادي للمالايو الذين يشكلون اغلبيه السكان لكنهم يحتلون الدرجه الثانيه من المجتمع بعد الصينين الذبن يمكلون ويديرون معظم الاعمال الاقتصاديه. فمنحنا لهم القروض والتسهيلات ودفعنا الطبقه الوسطي المالاويه الي الامام. وقد مثل هذا التصحيح ركيزه اساسيه في عمليه النهوض."
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" لقد حكي لي مهاتير عن الحياه البائسه التي عاشها الشعب الماليزي, عن الطعام الذي كان مجرد اناء من الارز بلا مزيد,وكان الشعب مجرد عماله رخيصه في اعمال محدوده القيمه. وقال: انني فكرت مع الاخرين- كيف ننقذ هذا البلد مما هو فيه؟ وكيف ننقل الماليزيين من اطباق الارز الفقيره الي افاق الرخاء؟
وفكرنا في ان يساعدنا العالم من اجل النهوض,ولكننا راينا ان الولايات المتحده ليست الانسب لذلك,واخترنا النظر الي الشرق,وذهبنا الي اليابان,ذلك ان قيم العمل في اليابان وكوريا هي الانسب لبلادنا وشعبنا.
ثم شرح مهاتير طريقه جذب الاستثمار وتطوير البنيه الاساسيه,واعترف لي بأنها لم تكن عادله في البدايه,وان المزايا التي حصل عليها المستثمرون كانت ضخمه واكبر مما ينبغي,ولكنها كانت ضروريه. فقد كانت الطريق الوحيد لاحداث النقله الكبري مره واحده.
وهكذا اعتمد مهاتير في تجربته علي ثلاث ركائز اساسيه: علي الوحده الوطنيه حتي لا يكون الجهد او العائد مقصورا علي طائفه دون الاخري,وحتي يشعر الكل بأن التجربه هي تجربتهم وان النهضه تستهدف الرخاء للجميع.
والركيزه الثانيه: الاتجاه شرقا والافاده الواسعه من التجربه اليابانيه,الثالثه هي الاصلاح غير التدريجي والانتقال السريع الي التكنولوجيا الحديثه"



-الشعب كان افقر مننا,متنوع في ديانته واجناسه عننا.......بس الاداره العليا حبت تعمل نهضه وعملت.
- مش كل شيء تقليد,مش عشان امريكا قويه وساعدت ناس يبقي نستعين بيها,لازم ادرس ايه اللي يناسبني قبل ما اتخد القرار,التقليد قد يدمر ولا يصلح.
-لازم عشان نعمل نهضه زي ماقلنا قبل كده تاخد شكل القفزه الواحده في ظل ظروفنا دي,واكيد هيكون في تضحيات,بس اللي يهون اننا هنبقي ضامنين ان النتيجه هنشوفها بعنينا قريب اوي.....وزي ما قال الدكتور زويل عن نفسه: ان بحسد نفسي اني عملت الاكتشاف العلمي بتاعي(الفيمتوثانيه) وانا في هذه السن الصغيره كي يتسني لي رؤيه اثارها وتطبيقاتها في حياتي وليس بعد مماتي.........شيء مهم جدا انك تشوف نتيجه تعبك وكفاحك بيتحقق ادام عنيك,وزي ما هنشوف في فقره جايه,كان ملك اسبانيا بيقول اني كنت عايز اعمل تحول كبير في فتره صغيره عشان الشعب يشوف ثمار التغيير والتطلع الي مستقبل افضل في اقصر وقت.
-لازم الكل يحس انه مهم وليه دور فعال في مشورع النهضه عشان الكل يتفادي في تحقيقه.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"وهو نجاح(نجاح مهاتير محمد في الرقي ببلده) دعا الكثير من علماء الاقتصاد الي دراسه ما فعله مهاتير بشأن مواجهه هذه الازمه والاليات التي استخدمها للتغلب عليها"


- مهاتير مستدعاش بعلماء اقتصاد عشان ينقذوا بلده,بالعكس,العلماء هما اللي بيدرسوا مهاتير عمل ايه......قد تكون في يوم من الايام عالم في مجال معين وتجد شخص اخر غير عالم ولكنه عــــــــــــــــاني معاناه حقيقيه جعلته يبدع,لا تتكبر عنه وانظر الي ابداعاته وادرسها...فالعلم ليس حكرا علي لقب او شهاده,العلم بيد اللــــــــــــــه يهبه لمن يشاء.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"غير ان الحزم والصرامه التي يتحدث بها مهاتير قد جعلت البعض ينظر اليه كرجل لا يكترث كثيرا بضرورات السياسه واعتبارات الدبلوماسيه, او انه وان كان اكثر كفاءه الا انه اقل ديمقراطيه, وانني اذ اميل للقول بأن مهاتير كان حازم لا ديكتاتوريا بغيضا,فأنما ادلل علي ذلك بما اتخد هو نفسه من قرار تاريخي حيث اختار راضيا وبمحض ارادته ان يترك السلطه...........وحين سألته قبيل مغادرته السلطه هل تنوي فعلا ذلك؟ قال: هذا قرار نهائي,واذا كانت ماليزيا بعد اكثر من عشرين عاما من تجربتي في الحكم غير قادره علي ان تمضي بمفردها,يصبح كل ما فعلناه خطأ,وما لم تجد البلاد قيادات سياسيه جديده تكمل طريق ماليزيا الي المستقبل,فالمعني الوحيد لذلك اني قد فشلت"


-احيانا تبقي انت عارف طبيعه الناس اللي تحتك واللي ينفعهم وفي صالحهم فعلا وتبقي مضطر انك تكون حازم وشديد عشان تحقق مصلحتهم والغالبيه العظمي متبقاش عارفه انك بتعمل لصالحهم...........بس في النهايه الناس ليها النتيجه وهتقول في الاخر هو الصح اللي كنا عليه.
لو اتعاملنا مع الناس اللي بنحبهم برأفه وحنيه واحنا عارفين ان في حاجه معينه فيها الصالح ليهم بس مؤلمه شويه واتخلينا عنها,هنكون بنضيعهم..............الطبيب لو التفت الي صراخ المريض وساب حرجه ينزف هيموت!!!!!.
- الجميل انك تعلم الناس ازاي تمشي لوحدها,مش تعلمها ازاي تتسند عليك.........والمثل الصيني بيقول: لا تعطني سمكه ولكن علمني الصيد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"عدت لاسأل عن سر النقله التي حققتها ايرلندا في عهد روبنسون,وكانت اجابتها في كلمه واحده كررتها ثلاثا...(التعليـــــــــــــم,فبالتعليم يقف خريجون الجامعات علي احدث ما وصل اليه العلم الحديث,ومع العلم لم نغفل عامل الخبره والتكوين المهني,ونجحنا في بناء الانسان الحديث علي قيم الانضباط والعمل الجماعي"


- التعليم هو الاساس يابشر,افهموا بقي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

"وقد تحدث الملك(خوان كارلوس مالك اسبانيا) عن رؤيته في ان التحول كان ينبغي ان يكون في وقت قصير,حتي يري الشعب الاسباني ثمار التغير والتطلع الي مستقبل افضل في اسرع وقت ممكن"

- تم التعليق علي هذا في فقره سابقه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

" ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه"

- الكلمه دي كلمه الدكتور طه حسين وذكرها الدكتور زويل في نهايه حفله تسلم جائزه نوبل وانا برده احب اختم بيها وتعليقي عليها:
ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه
ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه
ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه
ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه
ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه
ويل لطالب العلم ان رضي عن نفسه

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



بكده,ابقي بفضل الله ومنه انتهيت من تحليل كتاب عصر العلم للدكتور زويل في اطار افكاري واهتماماتي,وان كان الكتاب ثري جدا بمزيد من الافكار والاراء ووجهات النظر. ولأن كل النسان بيقرا بعين ناقده ومحلله مختلفه عن الاخر,فمش نهايه الاستفاده من الكتاب هو اللي كتبته هنا وبس لذلك ادعوكم لقراءه الكتاب او قراءه النسخه الانجليزيه المترجم منها كتاب عصر العلم واللي بأسمVoyage through time وهتلاقوه علي موقعwww.gigapedia.org

وفي النهايه احب اقول" ربي انفعني بما علمتني,واعوذ بك من قول بلا عمل ومن سر يخالف العلن"
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته



No comments:

Post a Comment