Wednesday, January 7, 2009

عصر العلم....الفصل الاول(السيره الذاتيه)


بسم الله الرحمن الرحيم

عصر العلم هو اسم كتاب الدكتور زويل وهو الشيء اللي بقي حوالينا دلوقت واحنا بنحاول نوصله.
الكتاب بيشمل السيره الذاتيه للدكتور زويل من اول المنشأ لغايه وصوله لجائزه نوبل في جزء واحد من الكتاب, الجزء الثاني من الكتاب بيتضمن بعض المحاضرات اللي القاها الدكتور في كذا مكان وكذا مناسبه.
اللي بعمله هنا اني قريت الكتاب وطلعت منه بشويه حاجات حلوه وجمل استوقفتني زي ما هيا لبلاغتها وتاثيرها الكبير,وكعادتي في المدونه دي بكتب عشان يبقي عندي مرجعيه للاشياء اللي قريتها وارجعلها لما احتاجلها.

مقدمه المحرر

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-" ومثل كل العلماء يعتمد علي القوه الداخليه الابداعيه في اللاشعور,فكثير من المشاكل يجد لها حلا اثناء النوم,فله غرفه صغيره يهرب اليها ويلقي بنفسه علي السرير منعزلا تماما عن العالم اربع او خمس ساعات في نوم عميق....وكثيرا ما وجد الحل عندما يصحو من نومه,كذلك كان نيوتن واينشتين"

- في مبدأ سمعت بيه ان العقل الباطن بيفضل شغال اثناء النوم باخر حاجه بيفكر فيها,عشان كده علماء التنميه البشريه بيقولك فكر في اهدافك واحلامك قبل ما تنام مباشره عشان متخليش فتره النوم كانها حاجز بينك وبين حياتك,لا, تستفيد منها قدر الامكان.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2-" روي الكاتب لطفي الخولي جانبا من القصه بقوله: قبل سنتين التقي الرئيس مبارك باحمد زويل,وحسب حديث زويل معي بعد المقابله,فان الرئيس احتضن فكره مشروعه العلمي في مصر بحراره,ورتب لقاء فوري بينه وبين الوزير المسئول,تم اللقاء وتفاهم الوزير مع دكتور زويل حول اطار المشروع بعيدا عن البيروقراطيه,وتكررت اللقاءات بينهما اكثر من مره في مصر وامريكا"

- انا الجمله دي استوقفتني لاني بشوف ان مصر فيها حركه في العلم وفي ناس عايزه بالفعل تصلح,واهم شيء حبيت اعرفه لنفسي اني مصدقش اي حاجه وان الدنيا خربانه وانه مفيش فايده من التعليم,لا, هحاول وهلاقي ربنا مسخرلي اللي يقف في طريقي ويساعدني علي اتمام اللي عايزه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3-"مثل برتراند راسل عالم الرياضيات الشهير,يري الدكتور زويل ان يكون للعلماء دور فيما وراء العلم,وعلي الرغم من ان زويل اكثر انشغالا-وبالقطع اكثر انجازا مما كان عليه برتراند راسل,غير انه بدأ منذ مطلع التسعينات يدلي باراء حول ضروره السلام العالمي وحوارات الحضارات وحتميه التقدم"

- المفترض ان الانسان عامه ميكونش واخد الحياه من جانب واحد,ويكون علي اطلاع بجاونب الحياه المختلفه عشان يبقي ذو فكر واسع ويعيش في العالم الكبير اللي ربنا خلقه ومحيط بيه من كل جانب, مش يكتفي بالعالم الصغير الخاص بيه وبس. ده بالنسبه للانسان العادي.
لو اتكلمنا عن الانسان ذو التاثير, الموضوع ده بيبقي عليه شبه فرض, لازم يكون مثقف وعلي درايه بغيره وعلي علــــــــم حتي يتسني ليه الاستفاد بخبرته وعقليته وثقافته في ابداء الاراء بطريقه علميه منظمه فكريا.


الفصل الاول


1- بين النيل والمتوسط............البدايه




1- اهميه المسجد في حياته:
"ولمسجد سيدي ابراهيم الدسوقي اهميه خاصه في حياتي,فقد حدد هذا المسجد معالم طفولتي المبكره,فقد كنت ورفاقي من الاطفال نجد انفسنا منجذبين الي المسجد للصلاه والمذاكره,وقد شكل هذا المسجد بالفعل نواه للدراسد الجديه في ذلك العمر,والمعروف ان دور المسجد في الاسلام لم يقتصر علي اداء الصلوات فقط,انما كان للتعليم والدراسه ايضا.
وفي شهر رمضان كل عام,كنت اتوجه انا واصدقائي بعد الافطار الي المسجد لاداء الصلاه وبعد ذلك نتجه سويا الي بيتنا او الي بيوت هؤلاء الاصدقاء ونظل نستذكر دروسنا حتي مطلع الفجر,ثم نعود الي المسجد لاداء صلاه الفجر,ومن ثم فقد شكل المسجد محور حياتي ومحور حياه المدينه كلها وكان بمثابه القوه الجاذبه لنا جميعا علي العمل والحياه معا في جو من التناسق والوئام."


- هكتفي هنا بالاشاره لكيفيه التوفيق بين العباده والمذاكره والمزج بينهم وعدم الاهتمام باحد علي حساب الاخر. فالعمل عباده, فلما نوصل لمرحله شموليه العباده في حياتنا, هنتغير كتير في كل حاجه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
2- " وكان الحديث يجري علي السنه الناس في دسوق بان فلان الفلاني تلميذ متفوق,فيثني عليه السامعون ثناءا جميلا,فالتفوق في الدراسه يتبوأ اصحابه مكانه اجتماعيه عاليه وقد يؤهلهم لمصاهره عائلات مرموقه......وعموما فان ذاكرتي عن التعليم في زماني تزخر بصوره ايجابيه تفوق اي صوره سلبيه في هذا المجال"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3- " اما اسوأ شيء لا يزال عالقا في ذاكرتي عن نظام الدراسه فهو كثره الحفظ عن ظهر قلب في بعض الموضوعات في العلوم الانسانيه او اللغويات.........................ومن ناحيتي فقد كان اهتمامي منصبا دائما علي الموضوعات التحليليه,مع الرغبه في السوال:لماذا وكيف؟"

- الاسلوب العقيم في التعليم....البغبغان. ولو اتكلمت في التقطه دي مش هخلص, لانها نقطه بتتعلق بنظام التعليم من الجذور.
اول شيء لازم الانسان يعرفه من الحاجه اللي هيعملها ومقبل عليها هيا الهدف بتاعها او مغزاها. انك تحفظ وتكرر من غير ما تعرف ليه انت بتحفظه دي في حد ذاتها مصيبه, وانك تحفظ معلومات كتير وتحشي دماغك بحاجات هيا كمان ملهاش لزمه من الاصل دي المصيبه الاكبر.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4- "وكان من عادتي في ذلك الوقت ان استغل الاجازه الصيفيه في دراسه مقررات العام المقبل من الدراسه,وكنت انتظر بشغف ولهفه العوده الي المدرسه والدراسه"

- واضح جدا ان الاهتمام والنبوغ وحب الشيء بيتملك الانسان منذ الصغر في المجال اللي هيعرف يبدع بيه...دي للمستقبل اكتر منها للحاضر او الماضي. ازاي اركز علي اهتمام الفرد اللي ادامي وادايله الوسائل المناسبه انه يطلع طاقاته فيها عشان يبدع.
في اليابان حصه اسمها حصه الهدف...بيدخل المدرس يسأل الاطفال في الحضانه انت عايز تشتغل ايه لما تكبر,طبيعي ان الطفل اول مره ميعرفش يرد بس علي الاقل بيكون دماغه بدأت تشتغل في حاجه اسمها هدف في الحياه ويبدأ يدور ويسأل ويقارن, وبكده يكون من صغره راسم لنفسه هدف وبيعرف يوجه طاقاته ليه ويعيش صح.
مهم جدا الاهتمام والرعايه منذ الصغر واحترام مواهب وابداعات الافراد وتنميتها بدل ما نقيدها بفرضنا لمجالات اخري هيفشلوا فيها لانها مش مجالهم اللي بيحبوه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
5- " وخالي رزق رجل عصامي,علم نفسه بنفسه,لم يذهب الي الكليه ولكنه كان قارئا نهما,وقد اكتسبت منه نهج القراءه الانتقاديه للصحف,علمني في بدايه الامر كيف اقرأ ما اقرأ بعين فاحصه,وكيف انفذ ببصيرتي الي مغزي ما قرأت"

- لما تقرأ سجل افكارك وخواطرك اللي استلهمتها من القرايه لان القلم محبس العلم,ولما تقرأ اقرأ بعين فاحصه ناقضه مستكشفه مش بعين معصومه بتقرأ الحاجه وتقول امين من غير ما تفهم او تفكر او تقتنع.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
6- " وكنت مولعا بحل مسائل الميكانيكا والكيمياء والفيزياء والمسائل التحليليه,كما كنت استمتع بشرح وتفسير بعض المسائل التي كان يحتاجها في الفصل.....ومن الناحيه العمليه,كنت شغوفا ومهتما بالماهيه التي تعمل بها الاشياء,ولكم سالت نفسي كيف تعمل الاشياء؟ ولماذا تتحول بعض المواد الصلبه كالخشب الي غاز عند احتراقها؟"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
7- " ومنذ اليوم الاول لي في الدراسه الجامعيه اجتهدت في تحصيل دروسي لاصل لاعلي درجات التفوق او الامتياز وكان لي ما اردت,فقد حصلت بالفعل علي تقدير امتياز او جيدجدا في كل المقررات التي درستها,ولم يكن ذلك غريبا,فذلك كان من طبيعه الاشياء بالنسبه لي,فقد توافقت المقررات الدراسيه التي كنت ادرسها مع ميولي واستعدادي الفطري"

- توفيق ربنا اولا,وحبك للشيء وثقتك بنفسك هما سبيبك لاحراز اي نجاح.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
8- " وكنت علي اقتناع تام بأن السبيل لمواصله التقدم والنجاح هو ان يتعلم الانسان من العباقره وان يقتفي اثرهم ويحذو حذوهم. وكان اسحاق نيوتن قد عبر عن ذلك بقوله: "انما تعود نظرتي العميقه والبعيده للاشياء ومدلولاتها الي اني قد وقفت علي مناكب العباقره"....وكان اسحاق نيوتن قد تعلم من جاليليو وغيره من كبار العلماء الذين سبقوه,مما مكنه ان يواصل تقدمه ونجاحه,ومن ناحيتي بدأت اقرا في تاريخ المشاهير والعلماء وانجازاتهم وادركت ان بحور العلم ليس لها حدود"

- الناس المحيطه بيك بتأثر فيك وفي تفكيرك وفي حياتك كلها, شوف انت مصاحب مين او بتمشي مع مين,هتلاقي نفسك زيهم,والحديث الشريف بيقول" المرء علي دين خليله,فلينظر احدكم من يخالل" صدق رسول الله صلي الله عليه وسلم.
ومن سبل النجاح برده معرفه السيره الذاتيه للعلماء, عشان بتعرف الناس دي تعبت ازاي وفكرت ازاي وبدأ مشواره وابحاثه ازاي ووصل للدرجه العلميه دي ازاي, وايه الصعاب اللي قابلها..........لما تعرف وتواجه التحديات والمواقف وانت عارف, غير لما تفاجأ بيها وزي ما قلت في كاتبتي بعنوان الكيمياء الشخصيه, قد تكون قادر علي انجاز ابداع ذو تأثير اكبر ولكن جهلك بنفسك هو اللي اخرك.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
9- "لم اشغل فكري وبالي بالثروه والمال واقتناء سياره فاخره او الي ذلك من متع الحياه المعهوده,ولكن الذي شغل فكري واستولي علي خيالي هو ان احصل العلم وان اتبوأ مركزا في دنياه,والمرء دائما حيث يضع نفسه"

- عندما يصبح العلم احب شيء ليك في الحياه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
10- " فبعد ان كان الدكتور رافت عيسي يلقي محاضرته في الكيمياء لنحو حوالي 500 طالب من طلاب الدرجه العامه,كان علي ان اعيد القاء هذه المحاضرات,وقد اكتسبت بذلك خبره وسمعه حسنه كمحاضر قادر علي تبسيط وتوضيح الموضوع الذي انا بصدده واحاضر فيه,وما زلت حتي اليوم اشعر بسعاده واستمتاع في تبسيط العلوم,ذلك انني اعتقد في ضروره ان تكون هناك فكره في غايه البساطه والوضوح وراء كل مفهوم او صوره ذهنيه اساسيه ومهمه,فاذا ما كانت هذه الفكره غير واضحه او مشوشه,اضفي عليها الانسان تعقيدا,فمن الممكن عندئذ اننا لم نفهم الفكره بعد.....اما بالنسبه للبحث العلمي,فمن اهم الامور هو ان تختار مع من تريد ان تعمل"

- هنا في كذا حاجه مهمه:
1- ان كل شيء ممكن تبسيطه عشان زي ما بيقول,لازم هيكون في فكره في منتهي البساطه والوضوح.
2- اهم شيء في البحث العلمي........هو ان تختار مع من تريد ان تعمل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
11- تحويل الصعاب لنقاط جمال:
"ولم تكن للدكتور سمير حجره مكتب خاصه به,ولكنه عثر علي حجره صغيره في المبني القريب من الكافيتريا وكانت حجره بالغه القذاره بصوره يصعب تصورها,فقد كانت مخزنا للمهملات واتخدتها القوارض ملاذا لها وامتلأت بالاتربه والاشياء المهمله, وكنا نطلق عليها اسم المخرن,وكان منظرها علي الاجمال لا يبعث علي السرور,وقمنا بتنظيفها قدر الامكان وحشرنا فيها مكتبا وكرسيين,ولو يكن لهذه الحجره من صفات جميله,ولكنا احببنا الخلوه والتي كنا نجد فيها حريتنا في المناقشات العميقه,وقد عاد صغر هذه الحجره علي شخصيا بفائده,اذ تعلمت الكثير من الدكتور سمير وبخاصه اسلوبه ومنهاجه الدقيق والعميق في تناول المسائل العلميه وتحليلها بغيه الوصول الي مدلولاتها والقوانين التي تنضبط بها."

- هنا زي ما وصفت,تحويل الصعاب لنقاط جمال......قوه حبه للعلم واضحه جدا في الموقف ده, عايز يشتغل,مش مهم فين ولا ازاي, احنا ممكن منشتغلش عشان المكتب مش منظم وانا مكسل انظمه,اتفرج علي فلم احسن او انام وابدأ بكره.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
12- "وبجانب ذلك كان الدكتور رأفت شخصيا مشجعا لتلاميذه,وكان قريبا منا ولم يقتر علينا بوقته وفكره,كما كان يدعونا لزيارته في بيته في الاسكندريه,وكان يعد لنا الطعام بنفسه ونجلس لنكتب ونناقش ابحاثنا”

- تظل المعامله الطيبه في القلب طول العمر....يظل التواضع للعلم واحترام العقليات الشابه والرغبه في خروج علماء منهم قائم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
13- " وكان مقدر لي ان استمر في دراستي بهدف الحصول علي درجه الماجستير في العلوم من سنتين الي اربع,وبحد ادني عامين,ولكني انتهيت من اجراء التجارب المعمليه واعداد الرساله بعد ثمانيه اشهر"

- العمل ثم العمل ثم العمل.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
14- صعاب ومعوقات:
" كنت قد اجريت ابحاثي في عامي 1967,1968 وهي فتره زمنيه عصيبه في تاريخ مصر,اذ كانت فتره حرب والنفوس مكسوره والتفاؤل كان ضئيلا,وكانت المصالح الاقتصاديه والاعمال الحره قد ضربت في مقتل,وعانت الاسواق شحا في كثير من السلع الاساسيه مثل قطع غيار السيارات والالات المصانع وغيرها,وتوقفت السياحه,واستدعي عدد من اصدقائي من الشباب الي جبهه القتال,وقد صدمتنا اخبار الهزيمه وجعلتنا في حاله من عدم الاتزان وعدم التصديق.........وكانت الجامعه قي اوقفت الدراسه بالنسبه لطلاب السنوات النهائيه لحين انتهاء الحرب"

- انت مهدد ان في صاروخ يهدم بيتك بغاره,انت مهدد ان مصر تخسر الحرب وكل شيء يضيع....الدنيا كانت مش طبيعيه.كل ده ومكسلش وقال خلاص الدنيا نهايتها قامت وقربت زي ما بنقول, الامور واضحه والقيامه جايه ومش هنلحق نعمل حاجه.
لو عايز تعمل حاجه هتعملها مهما كانت المعوقات,استعين بالله وهيساعدك, واديك شايف الصعاب اصبحت ذكري بنتكلم عنها وبتحس انه انجاز حققته في حياتك.....لازم تبقي مستعد وعندك الاستعداد والقدره انك تشتغل مهما كانت الظروف صعبه ومهما كانت المعوقات.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
15- "وكانت لدي رغبه شديده في استكمال دراستي في الولايات المتحده الامريكيه...........وبطبيعه الحال لم تكن الولايات المتحده وقتذاك في وضع يسمح لها بأن تكون صديقه حميمه لمصر,ومن ثم فقد كانت معظم المنح والبعثات الرسميه توجه اما الي الاتحاد السوفيتي او الي دول اوروبا الشرقيه,ومع ذلك فقد عقدت العزم علي ان اذهب الي الولايات المتحده واستكمل دراستي فيها"


- فعلا مبادره وخطوه جريئه. في زمن الانترنت ممكن تلاقي الواحد مكسل يبعت ايميل لدكتور في امريكا,انما هو وايام ما كانت العلاقه بين مصر وامريكا مش قويه,وايام ماكانت الجوابات هيا وسيله الاتصال وتاخد شهووووور عشان يجيلك الرد مش ثواني, اخد المبادره وبعت ومستسلمش وربنا وفقه.............." صدقوا الله,فصدقهم الله"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
16- المبادره وعدم الاستسلام للتقاليد:
"وكتبت الي الاستاذ الذي خططت لاجراء دراستي تحت اشرافه اشرح له هذه المعضله البيروقراطيه والتي لا يعلم عنها شئيا,والتمست ان يكتب لجامعه الاسكندريه مباشره,وقد وافق هذا الاستاذ تلطفا وتكرما وارسل الخطاب المطلوب الي جامعه الاسكندريه"

- مقالش لا ياعم دا باب ومقفول. فيها ايه لما تخبط مش هتخسر حاجه...........خلي عندك مبارده.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
17- كل الناس بتتوتر:
"فقلت علي الفور" انا احمد زويل واعمل في وظيفه معيد بقسم الكيمياء بكليه العلوم واني علي عجل لمقابله رئيس الجامعه" فقال الرجل بعد ان اضحكته جرائتي وشجاعتي" وهل تظن انه بامكانك ان تقابل رئيس الجامعه بهذه البساطه؟"......وفوجئت بهذا السؤال الاستنكاري وارتبكت بعض الشيء واستجمعت شجاعتي واخذت اردد" انا اريد....ان....اقول له شيئا"

- في كل مره بتأكد من شجاعته وصدق رغبته اللي ربنا يسرله بيها كل الصعاب. يجيب منحه من امريكا في وقت صعب وكانت حاجه جديده ان تيجي منحه شخصيه لفرد مش للجامعه وهيا اللي ترشح, ويتغلب علي المشكله البيروقراطيه وميستسلمش, ويروح لرئيس الجامعه عشان يعمله حاجه استثنائيه, وواخد جايزه نوبل وبيعترف انه تلعثم في الكلام,مقلكش كنت واثق من نفسي ولما قلتله انا فلان قام وفط وقالي تعالي يافندم.
وطبيعي ان الانسان يتوتر في مواقف معينه مهما كان منصبه ومنصب اللي ادامه.......ونلاقي برده حاجه زي ما قلت قبل كده,مقلوش انا معيد انت بتعاملني كده ازاي ولا يعني ايه اشيل وراك البوسته,ممكن يكون المفاجأه الجمته وقتها بس اللي انا استفدته من هنا:
لما تعامل الناس لاول مره,انسي انت مين,لانك بس اللي تعرف انت مين وهما ميعرفوكش,وبتبقي فرصه عشان تشوف الناس وهيا بتعاملك كشخص عادي ازاي,ولما تعرف منصبك بتعاملك ازاي برده.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


2- الي بلاد الاحلام.........الطريق


1- " ومع انني تخرجت في التعليم الجامعي في مصر بتقدير ممتاز,الي انني فوجئت ان المستوي العلمي لخريج الجامعه في الولايات المتحده كان شيئا جديدا بالنسبه لي.........وبعد ان فكرت مليا في الموضوع العلمي(نقطه البحث) الذي اقترحه علي المشرف عدت اليه قائلا: ان هذا الموضوع ياسيدي لم يكن في حقيقه الامر ذلك الذي كنت ارغب في العمل فيه,وقد اصابته كلماتي هذه بالدهشه او حتي الصدمه...ذلك انه لم يكن يتوقع شيئا مثل هذا,اذ كيف تسني لفتي مثلي جاء من مكان لا تتوافر لديه كل اسباب العلم الي معقل العلم الحديث ثم يجد في نفسه هذا القدر من الجرأه ويقول للمشرف علي بحوثه ودراساته انه لا يرغب في ان يبحث في هذا الموضوع العلمي الذي اقترحه عليه استاذه والمشرف عليه"


- شجاعه تاني نابعه من صدق حب للعلم, وصدمه يجب اني احطها في الحسبان,انا مش عشان معايا ماجستير ولا عشان معايا امتياز مرتبه ابقي خلاص علامه الارض,واحد زيي بالظبط بس في مكان تاني ممكن يكون احسن مني,كلها القاب,المهم العلم النافع.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

2- "وفي ذلك الوقت من عام 1969 لم اكن قد اجدت الحديث بالانجليزيه,فقط مجرد كلمات قليله اعبر بها عن بعض ما اريد,كما انني لم اتمكن من متابعه وفهم كل المتحدثين بالانجليزيه فهما جيدا,فخبرتي بتلك اللغه كانت قد تركزت في قراءه الكتب والمجلات العلميه,ولم تتح لي فرصه المحادثه بالانجليزيه..........وخلال اشهر قليله كنت قد تخطيت حاجز اللغه,ومن ثم لم تعد اللغه تشكل حاجزا حقيقيا بالنسبه لي"

- دلوقت وهو امريكاني وفت في الانجليزي كان اقل من العادي فيه اول ما راح....دي طبيعه الانسان عامه وفي العلم خاصه......التدرج,فلا يمنعك علو الهدف من الصعود اليه مادمت كل يوم تصعد ناحيته ولو جزءا بسيطا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


3- " واكملت دراستي الخاصه بدرجه الدكتوراه باثني عشر بحثا علميا منشورا"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4- الاستجابه للمتغيرات في الثقافات والعلوم ايضا:
"وهناك بعد اخر من ابعاد الحاجز العلمي لا يتعلق بالاجهزه المعمليه المستخدمه في التجارب والخبره في التعامل معها وانما يتعلق باسلوب ونمط كتابه المقالات العلميه...فقد تعودنا في مصر علي النظام الانجليزي في كتابه التقارير العلميه وحتي في المقررات واسئله الاختبارات,وفي هذا النظام يكون السوال هكذا:اكتب ما تعرفه عن فيتامين ب؟ ويكون بوسعي في هذه الحاله ان اكتب مقاله من 6 صفحات او اكثر......اما في النظام الامريكي فالامر مختلف كل الاختلاف...واول امتحان لي في الولايات المتحده كان بنظام الاختيار من متعدد,ومن ناحيتي فقد تولد لدي انطباع ان اولي عن هذا النظام من الامتحانات مفاده ان الامتحان بالغ الطول ويحتاج الي وقت اطول لقراءته وحيث اني لم اكن قد تعودت علي هذا النمط من الامتحان وكيفيه التعامل معه,فقد حصلت علي درجات لا تناظر مرتبه الشرف ودرجه الامتياز التي حصلت عليها في بكالريوس العلوم في مصر,ومن حسن الحظ ان هذا الامتحان كان يهدف الي تحديد بعض المقررات الدراسيه الاضافيه التي انا في حاجه اليها......ولم يكن يهدف لتقييم مستواي العلمي"

- الديناميكيه في التعامل والاستجابه للمتغيرات والتفاعل والتعامل معها......الانسان المفروض يبقي مرن....اللي اتعودت عليه بقالي 30 سنه ممكن الاقي حاجه تانيه خالص غيره بس يبقي المطلوب مني اني اتكيف معاها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
5- " ومن ناحيتي فانني لا ادرك كل الاسباب التي انتهت بي الي ما انا فيه,كل ما اعرفه هو انني عاشق لعلمي ولا يوجد عندي رغبه في التوقف والاستمتاع بالمجد...وجاء الان وقت اكتشاف فرص جديده في جامعه بيركلي"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



3- الايام الذهبيه في كاليفورنيا..............الانطلاق
4- الطريق الي نوبل...........الوصول
5- ايام من الخيال.........التكريم



1- وحتي بعد ما اخد الدكتوراه....لسه يظل الانسان يواجه حواجز جديده كل مره:
"في تلك الاثناء لم يعد للحاجز العلمي وجود في حياتي,وانما ظهر شيء اخر اكثر اهميه,انه نوع العلم ذاته,فالعلم الذي تعلمته والفته في جامعه بنسلفانيا كان مغايرا كل التغاير للعلم الموجود في جامعه بيركلي,وبالنسبه لي فقد كان انتقالي من علم بنسلفانيا الي علم بيركلي هو اسبه بانتقالي ذات يوم من مدينه دسوق لزياره القاهره لاول مره في حياتي"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

2- لابد من الترفيه لاستعاده النشاط والعوده للعمل:
"وقد جاءت هذه الرحله بالنسبه لي شخصيا في الوقت المناسب لانها اتاحت لي بعض الوقت للراحه والاسترخاء بعيدا عن جو العمل الشاق الذي استغرقت فيه طوال السنوات الست السابقه"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
3- لازم هتتعرض لمواقف مش ظريفه:
"وخلال مقابلاتي تلك تعرضت لحادث مؤسف واحد,وكان في جامعه برنستون واحد من اعضاء هيئه تدريس الجامعه وقد كان متحاملا,بالغ الانفعال وعاملني باسلوب عدائي. حيث كنت ابحث عن الوظيفه بعد مرور عامين علي حرب 1973 بين مصر واسرائيل والتي استخدمت فيها سلاح البترول مما تسبب في ازمه طاقه في الولايات المتحده كانت مازالت ماثله في اذهان الجميع ومازلت اتذكر ما قاله لي وكانه قيل لي بالامس فقط حيث قال" بحق السماء,لماذا لا ترجع الي بلدك,انتم تملكون الثروه البتروليه"......وكان هناك زميل لهذا الاستاذ المتحامل وقدم لي نيابه عن القسم اعتذاراعما بدر من زميله. وعلي ايه حال,فان جامعه برنستون لم ترحب بانضمامي الي هيئه التدريس فيها,ولقد ذكرتهم بموقفهم هذا حين دعتني الجامعه موخرا لالقاء محاضره فيها كجزء من سلسه محاضرات مرموقه.
وكانت حادثه جامعه برنستون تلك الحادثه الوحيده علي ما اتذكر التي تعرضت فيها للتحامل العنصري ومثل هذه الهفوات من الامور المتوقعه من بني البشر في كل زمان ومكان,مما يعني انها لم تقع لكوني انا مصريا او عربيا او مسلما,فقد نجد مسيحي ضد يهودي,او يهودي ضد مسيحي,او ابيض ضد اسود,او رجل ضد امرأه....وقد تعلمت في حياتي انه من الافضل الا التفت الي مثل هذه الصغائر من الامور والا ادعها توثر في او تغير من سبيلي في الحياه, وذلك علي الرغم من انني ما زلت اتذكر حادثه جامعه برنستون,فغايتي ان استمر في عملي بجد واخلاص وعزيمه لاحقق هدفي في نهايه الامر....وربما استطيع بذلك تغيير رأي هولاء الناس بمرور الزمن,واما اذا وقفت مكتوف الايدي متذمرا او اندب حظي وارثي لحالي,فعندئذ لن احقق شيئا ولن اتقدم خطوه الي الامام."

- الموقف بيشرح نفسه ومش محتاج توضيح.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4- " ومن الامور التي ادركتها واكبرتها في النظام الامريكي لشغل الوظائف في الجامعات والمعاهد العلميه هي احترامهم وتقديرهم للعلماء الشبان,ومن ناحيتي فقد عوملت كشخص ذي شأن في العلم,في الوقت الذي لم اكن فيه كذلك"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
5- "الجدير بالذكر,انه في الوقت الذي كنت ابحث فيه عن وظيفه في الجامعات الامريكيه كنت قد نشرت عشرين ورقه علميه وكانت جزءا من الاوراق المقدمه للجامعات"

- مش زينا نفضل حاطين ايدينا علي خدنا مستنين الفرج,لا, في شغل واجتهاد ومثابره.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
6- لم يكن يتوقع كل هذا من الابحاث,فهي ابحاث جديده وكفي/لم يكن مخطط لكل هذا النجاح والتطبيق الواسع من البدايه:
" ومن ثم فقد كان وجودي في المكان الصحيح والوقت المناسب عونا لي في تحقيق بعض من اهدافنا المبدئيه,وجعلتنا نغامر بالدخول في مناطق لم تكن ضمن خطتنا الاولي ولم نكن نتوقع ان يكون لنا ذلك النشاط الهائل في مجالنا علي هذا المستوي العالمي,وما كان لاحد ان يتوقع ذلك الانتشار التطبيقي الواسع لليزرات الفمتوثانيه سواء في الكيمياء او البيولوجيا او في مجالات اخري مثل نظام المقاييس والموازيين والالكترونات الدقيقه والطب والدواء"

- ودي غالبيه الابحاث العلميه, انك بتبقي شغال في ناحيه وتلاقيها سحبت معاك لناحيه تاني خالص بس عملتلك صيت كبير جدا لاستخداماته الكبيره اوي.....او انك تبقي شغال في بحث وهو ظاهره عادي بس تلاقي بشويه تعديلات فيه انك ممكن تعمل منه تطبيقات كتير اوي.
اللي عايز اقوله هنا, اشتغل في بحثك, هو مكنش عارف ان بحثه دي هيخليه ياخد نوبل عشان كده اشتغل فيه واجتهد وتفاني ووصل للي وصله ده........لا, انما هو اشتغل بجد واجتهاد في نقطه بحثيه زي كتير من النقط,بس ربنا اراد ان يكون ليها شأن وياخد بيها نوبل.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
7- " لم يكن في خطتي قبل هذا التاريخ ان اتزوج.فقد ظللت عشر سنين علي وجه التقريب اعزب,وانهمكت بالترحال حول العالم والعمل لساعات متأخره يوميا وقد صار العلم بمعني من المعاني هو بمثابه زوجتي.......كنا سويا(هو وصديقه) مقبلين علي الاربعين من عمرنا"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
8- " وفي كل صيف تقريبا يتلقي الطفلان دروسا في اللغه العربيه بالاضافه الي دروس في العزف علي الكمان والرسم ولعبه كره القدم,والطفلان صديقان حميمان,وذلك بالرغم من الفوارق الشخصيه بينهما,فنبيل يميل الي التفكير العميق وله عقل فضولي,محب للبحث والتدقيق ويقرأ بنهم,محب للالعاب الالكترونيه...اما هاني فهو بالغ التألق اشراقا وبهحه وسعاده,بالاضافه الي انه ولد ساحر ممتليء بالحيويه والطاقه والنشاط وهو محب ايضا للقراءه والالعاب بما فيها الالكترونيه"

- مش شرط الاخوات يبقوا نسخه طيق الاصل,او اعمل المستحيل اني اخليهم علماء زي ابوهم.........لا,انا ادرس مواهبهم اللي ربنا ادهالهم واخليهم ينموها صح.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


انتهي الفصل الاول

No comments:

Post a Comment