Sunday, November 16, 2008

استراتيجيات واساليب التفكير الابداعي

بسم الله الرحمن الرحيم

النهارده انا جايب خلاصه قرايتي وفهمي لبعض الفصول من كتاب حلو عن التفكير الابداعي او الCreativity thinking.

الكتاب بالانجليزي وانا حاسس اني لو ترجمته بالعربي هيبقي بايخ ومش حلو.عشان كده انا هكتب جمل نصيه من الكتاب وهعلق عليها ان شاء الله بالاضافه اني كاتب حاجات بالعربي مستنتجها من الكتاب علي طول دون كتابه الاصل الانجليزي لها............................ودلوقت نبدأ ان شاء الله.

Saturday, November 15, 2008

د/أحمد بهجت........قصه نجاح

بسم الله الرحمن الرحيم
النهارده حضرت ندوره كانت عاملاها الجامعه ومستضيفه فيها الدكتور احمد بهجت..رئيس ومؤسس شركات بهجت.
كان يوم جميل,شخصيه تسحرك,مليانه علم وثقه بالنفس وقصه نجاح.....ورغم ان عنوان الندوره كان قصه نجاح..يعني المفروض كان يحكيلنا قصه نجاحه الا انه كان ليه تخطيط تاني عشان زي ما هو كان شايف ان قصه نجاحه ممله والناس سمعتها كتير,فحب يقول كلام للطلبه يفيدهم اكتر من قصه نجاحه من وجهه نظره.

Tuesday, November 11, 2008

أمسية المفاتيح العشرة للنجاح..د.إبراهيم الفقي

محاضرة د.إبراهيم الفقي..أمسية اسباب النجاح العشرة
28مارس 2005
تعد كتابة ملخصات المحاضرات الثرية هي من أصعب المشاكل بالنسبة لي..فعند كتابتها..تحرص قدر الامكان على تضمين جميع الأفكار التي سمعتها في المحاضرة..في حين أن ذلك يكون مستحيلا ولو حرصت عليه..
هذا هو مجرد ملخص لأمسية أسباب النجاح العشرة التي جرت أحداثها بقاعة الزهراء - هيلتون جرين بلازا - الاسكندرية..

كيف تستغل إمكانياتك الفعلية لتصل إلى القمة

كيف تستغل إمكانياتك الفعلية لتصل إلى القمة


هذه الدورة هدية من أكاديمية السلام للتنمية البشرية
إعداد وعرض : د. نعمت عوض الله
مقدمة
خلق الله الإنسان واعطاه كل ما يؤهله لأداء وظيفته المثلى فى الحياة ... ودعونا نركز جدا فى كلمة المثلى... فليس المفروض ان يقوم كل البشر بنفس العمل ولا ان تكون كفاءاتهم متشابهه بتعبير آخر ليست هناك مواصفات قياسية محددة لما يجب ان يكون عليه الشخص الناجح.
ولكن للأسف اغلاق صناديق المخ على مجموعات من الأفكار تجعلنا كثيرا ما نسير فى طرق مغلقة بالنسبة الينا فنشعر بالفشل والإحباط وهى البداية للنهاية ..... بداية الطريق الى الفشل

الطموح والقناعه


القناعة فضيلة وهي ضد الطمع‏,‏ والانسان الفاضل يجب أن يكون راضيا ومكتفيا بما هو فيه‏.‏ فهل فضيلة القناعة بهذا المعني تتعارض مع الطموح الذي يريد باستمرار ان يكون حاله أفضل مما هو فيه؟ أم يستطيع الانسان المتدين ان يجمع في حياته بين القناعة والطموح دون ان يخطئ؟

Monday, November 10, 2008

درجات الحريه.......Degree of freedom

بسم الله الرحمن الرحيم


في حاجه في الهندسه اسمها " درجه الحريه" او ال"Degree of freedom". الفيديوهين دول عشان يفهمونا يعني ايه الكلمه اللي فاتت دي. باختصار شديد وزي ما هنسمع من فيديو منهم ان كل جسم حر مش مقيد خالص ليه عدد 6 من الDegree of freedom.

Wednesday, November 5, 2008

مهرجان التنميه البشريه الثاني......اجتياز المقابله الشخصيه

بسم الله الرحمن الرحيم
رابع يوم في المهرجان,قبل ما انزل قريت الجدول ياتري هناخد ايه النهارده وعرفت اننا هناخد حاجه عن اداره المشاريع الصغيره وبعديها حجه عن الانترفيو........ماشي خير,ربنا ينفعنا باللي هنسمعه ان شاء الله.
حضرت موضوع المشاريع الصغيره وكالعاده بتسمع تقديم بتحس انك هتشوف واحد مقبور,تلاقيه واحد لسه كتكوت صغنون......ماشاء الله بتاعنا ده كان استشاري مشاريع صغيره في الجامعه الامريكيه ومش عارف يه في الاممم المتحده.....حوارات يعني ربنا يزيده ويباركله.
حاولت اسجل وراه الحاجات,بس لقيتها انها حاجات ممكن تتقري بس لما ناخد الماده العلميه في اخر المهرجان ومش هحتاجها دلوقت,فقلت خلاص انفض,مش هكتبها في المدونه.

Tuesday, November 4, 2008

مهرجان التنميه البشريه الثاني.........حاجات متفرقه

بسم الله الرحمن الرحيم


دي شويه حاجات متفرقه من مهرجان التنميه البشريه برده جمعتها كلها في كتابه واحده عشان مش لاقي بند معين اصنفها تحته. ودلوقت نبدأ:

مهرجان التنميه البشريه الثاني...الاسعافات الاوليه


الاسعافات الاوليه



الموضوع ده موضوع مهم جدا...........الاسعافات الاوليه.....ازاي لاقدر الله لو واحد حصلتله حادثه ادامك,حريق,اي مشكله تتعامل معاه بسرعه.

بس الاول لازم نعرف يعني ايه اسعافات اوليه؟

مهرجان التنميه البشريه الثاني.......الثقه بالنفس

الثقة بالنفس
بسم الله الرحمن الرحيم
النهارده كان اليوم التالت, بعد ما سمعت تقديم كبير اوي عن المحاضر ) محمد محمود( وماشاء الله ,حاسس اني بسمع حاجات عن واحد لما اشوفه هلاقيه عقبال ما يوصل للستيج يكون لفظ انفاسه الاخيره...اتصدمت بس قلت ( ما شاء الله) لما شفته. كتكوت صغنن ميطلعش 22 سنه وكل ده. وليه دقن خفيفه كده وجميله ومبتسم وحبيناه كلنا من قبل ما يتكلم....وشكله متدين وماشاء الله عليه...ربنا يباركله.
الموضوع اللي كان بيتكلم عنه هو الثقه بالنفس..

Monday, November 3, 2008

لا لسماع كلام اليائسين المحبطين

بسم الله الرحمن الرحيم

لسه حالا دلوقت قافل التلفزيون عن برنامج البيت بيتك, كان مستضيف اتنين ما شاء الله, واحد فيهم خريج صيدله عين شمس, والتاني خريج هندسه طبيه القاهره. كل واحد فيهم عامل اختراع ما شاء الله. واحد فيهم واخد جايزه قيمتها 10000 دولار, والتاني عمل فكره ابداعيه لقياس السكر من غير دم, بيدخل تيار متردد في الجسم خفيف طبعا, ومقاومه الجسم للتيار ده بتعمل زي بصمه للجلوكوز الموجود جوه الجسم, وبكده يقدر يقيس نسبه السكر في الدم

Sunday, November 2, 2008

مهرجان التنميه البشريه الثاني....اداره الوقت

Time Management
تاني يوم جه, النهارده الموضوع كان عن الTime Management. اخدنا شويه كلام جميل اللي دونته لنفسي كان الاتي:

مهرجان التنميه البشريه الثاني....التخطيط

Planning
امبارح حضرت اول محاضره في مهرجان التنميه البشريه التاني اللي عاملاه جمعيه معا نصنع الحياه وشركه ايليت. كانت اول محاضره جميله جدا وهادفه اوي وعن موضوع اهميه التخطيط او الPlanning .
والحاجات دي اللي استفادتها من المحاضره الجميله اللي قدمها الاستاذ / مروان علي, بسم الله ما شاء الله عليه, ربنا يكرمه ويباركله.
من الحاجات الجميله اللي قال عليها: